Poradnik

Wszystko o zarabianiu na blogu

Bloger nie jest uzależniony od jednego źródła dochodów, a sztuką jest znalezienie i dopasowanie ich jak największej ilości do prowadzonego bloga i jego tematyki.

Przegląd możliwości zarabiania na prowadzeniu bloga

Reklamy na blogu

Są dużym plusem, kiedy znajdziesz już chętnych do zamieszczenia reklamy na Twoim blogu, ale nie należy przesadzać z ich ilością. Teoretycznie jest to dochód pasywny, gdyż wystarczy zamieścić reklamę i poczekać, aż ludzie odwiedzający bloga zaczną w nią klikać, ale tylko teoretycznie.

Klikanie i oglądanie reklam jest nużące i mało kogo interesuje. Musisz więc pomyśleć o ludziach, którzy wchodzą na Twego bloga z Google, gdyż to właśnie oni mogą być zainteresowani reklamą i dopasować odnośniki oraz słowa kluczowe tak, aby czytelnik rzeczywiście chciał taką reklamę obejrzeć.

Poza tym treści, które zamieszczasz, nawet jeżeli nie będą napisane przez Ciebie, ale przez wynajętego copywritera, powinny być interesujące. Powinny odnosić się do reklamy i sugerować, że właśnie po kliknięciu, czytelnicy znajda tam treści uzupełniające czytany tekst i wzbogacający ich wiedzę na interesujący ich temat.

Artykuł sponsorowany

Konkretny artykuł o konkretnej firmie, działalności, etc. Lepiej unikać w nim nadużywania pogrubionych fraz, a za to zainteresować czytelnika treścią. Jeżeli już coś pogrubiasz, to niech dana fraza ma jakąś wartość merytoryczną, a nie tylko informuje o istnieniu promowanego przedsięwzięcia.

Prowadzenie bloga

Reklama kontekstowa

Można skorzystać z Google AdSense, najbardziej znanej sieci reklamowej i prezentować użytkownikom reklamy szeregu usług internetowych.

Ideą takiej reklamy jest idealne dopasowanie ich wyświetlania do prezentowanych na blogu treści oraz profilu danego odwiedzającego pod względem zainteresowań, historii wyszukiwania i demografii. Chodzi o to, że teoretycznie powinna go zainteresować, a nie zirytować, ale w praktyce o dochodzie decyduje znowu dobra treść, generująca duży ruch na blogu.

Reklamowa współpraca

Samodzielne pozyskanie reklamodawców wymaga wysiłku, ale na dłuższą metę się opłaca najbardziej. Dla małych blogów natomiast dobrym rozwiązaniem może być barter, czyli wymiana wpisu promocyjnego za produkt. Bezpośredniej kasy z tego wprawdzie nie ma, ale jest to przecieranie ścieżek dla innych, potencjalnych partnerów.

Programy afiliacyjne

Programy partnerskie, w których reklamodawca płaci właścicielowi bloga prowizję za generowanie ruchu na jego stronie (np. sklepu). Polega na umieszczaniu na blogu linków przekierowujących bezpośrednio na stronę sprzedawcy.

Sprzedawanie własnych usług albo produktów

Z całą pewnością najbardziej dochodowa możliwość, ale i wymagająca najwięcej nakładu czasu i pracy, a więc nie dla leniwych i wygodnickich.

Zakres działania uzależniony od zainteresowań, czyli sprzedajemy to, na czym się znamy. Mogą to być szkolenia z zakresu prowadzenia blogów, czy pozyskiwania reklamodawców, nauka grafiki komputerowej albo i e-book. W tym wypadku nakład pracy będzie procentował przez długi czas, gdyż raz opracowany kurs czy książka może zarabiać praktycznie w nieskończoność o ile będą to wartościowe treści dla czytelników.

Można również dorabiać jako freelancer i pracować na rzecz innych blogerów, pisząc dla nich teksty bądź opracowywać strategię prowadzenia działalności.

Zobacz